Należy dobrze przygotować się do wyjazdu udając się na wypoczynek za granicą samochodem zasilanym paliwem gazowym. Powinniśmy pamiętać o ubezpieczeniach i przeglądzie technicznym pojazdu, a także sprawdzić, czy dojazd do celu na autogazie jest możliwy oraz jaka jest dostępność LPG w danym kraju. Wybierając się za granicę należy także sprawdzić, jakie końcówki wlewu do tankowania stosowane są w danym kraju. Końcówka wlewu jest zawsze dopasowana do pistoletu znajdującego się przy zbiorniku gazu na stacjach tankowania. Tam, gdzie używa się innych typów pistoletu niż w Polsce, tam końcówka wlewu musi być inna. W Europie stosuje się trzy typy końcówek wlewu – włoski (Italian dish), holenderski (Dutch bayonet) i belgijski (ACME thread). Aby przystosować wlew w naszym samochodzie do innego typu pistoletu, trzeba nałożyć na końcówkę wlewu rodzaj specjalnej nakładki, nazywanej redukcją wlewu. W Polsce używa się końcówek typu włoskiego. Występują one w dwóch odmianach, które różnią się wewnętrzną średnicą wlewu – jedna ma 10 mm, a druga 14 mm średnicy. Jest to istotne przy zakładaniu redukcji, ponieważ od wielkości wewnętrznej średnicy w naszej końcówce uzależniony jest rodzaj redukcji. Gaz stosowany do zasilania pojazdów, a więc propan – butan dostępny jest w stacjach dystrybucji pod różnymi nazwami. W zależności od kraju, a także rynku może być nazywany LPG, GPL lub też Autogas. Należy pamiętać o tym, że wraz z różnym nazewnictwem, mogą też występować różne końcówki w dystrybutorach wykorzystywanych do tankowania LPG. O ile w Polsce końcówki te są zunifikowane, to za granicą mogą się one znacząco różnić, a więc każdy użytkownik pojazdu wyposażonego w instalację LPG powinien zaopatrzyć się w odpowiedni adapter, aby móc zatankować LPG poza granicami kraju.
LPG w Polsce
-
Polska jest jednym z czołowych rynków zbytu gazu LPG. Duża oszczędność wynikająca z eksploatacji pojazdów zasilanych LPG została dobrze przyjęta zarówno przez przedsiębiorców oraz osoby prywatne, które bardzo chętnie doposażają swoje pojazdy w instalację gazową. W związku z dużą grupą Klientów na Polskim rynku istnieje bardzo duża sieć dystrybucji LPG. Statystycznie już na co drugiej stacji paliwowej znajduje się dystrybutor tankowania LPG.
-
Pojazd wyposażony w instalację LPG może być napełniany gazem, który spełnia odpowiednie normy, które są przewidziane dla paliwa gazowego i jest zgodne z normą PN-EN589.
-
Tankowanie gazu LPG może odbywać się tylko na odpowiednio przystosowanych i wyznaczonych do tego celu stanowiskach. W Polsce tankowaniem LPG zajmuje się specjalnie przeszkolony i wykwalifikowany personel, który pracuje na stacji gazowej i dba o bezpieczeństwo oraz prawidłowe przeprowadzenie procedury napełnienia zbiornika propan-butanem.
LPG w Europie
-
Autogaz dostępny jest pod różnymi nazwami: LPG, GPL czy Autogas, tak więc znalezienie i rozpoznanie odpowiedniego dystrybutora, aby zatankować autogaz nie stanowi problemu.
-
Warto pamiętać, że końcówki dystrybutorów stosowane do tankowania LPG za granicą mogą się różnić od tych stosowanych w Polsce.
-
Wyjeżdżasz za granicę samochodem zasilanym LPG? Warto wiedzieć, jaki rodzaj końcówki do tankowania stosowany jest w kraju, do którego się wybierasz.
Autogaz dostępny jest pod różnymi nazwami: LPG, GPL czy Autogas, tak więc znalezienie odpowiedniego dystrybutora nie stanowi problemu. Jednak inaczej historia przedstawia się z pistoletami do tankowania i co za tym idzie końcówkami wlewu gazu występujacymi w samochodach. Końcówka wlewu jest przystosowana do pistoletu, którym napełniany jest zbiornik samochodowy na stacji tankowania. Jeżeli na stacji występuje inny typ pistoletu niż w Polsce, wówczas należy zaopatrzyć się w odpowiednią redukcję na końcówkę wlewu, aby móc zatankować. Aktualnie istnieją cztery podstawowe typy końcówek, które wystepują w różnych krajach bez względu na ich położenie geograficzne. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na rodzaj i rozmiar gwintu wewnętrznego końcówki wlewu typu włoskiego (italian dish) w samochodzie, w który najczęściej wkręca się redukcje i który może być M10 mm lub M14 mm i dobrać odpowiednią redukcję (adapter) lub zadbać by była uniwersalna* (umożliwiała zastosowanie w obu typach wlewu włoskiego).
Typ |
Wygląd |
Kraj stosowania |
“Dutch bayonet” |
Holandia, Niemcy (cześciowo), Skandynawia, Wielka Brytania |
|
“Italian disch” |
Austria, Białoruś (częściowo), Chorwacja, Czechy, Francja, Hiszpania, Litwa, Łotwa, Niemcy (częściowo), Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja |
|
“ACME thread” |
Belgia, Irlandia, Niemcy (częściowo) |
|
“Rosyjska” |
|
Białoruś (częściowo), Rosja i kraje byłego ZSRR, Ukraina (częściowo) |